Власники компанії Мартін і Макс Віссманни розповідають про особливі моменти ювілейного року, про зміни, цінності та про "цифрові технології made in Germany".
Ми хочемо бути надійним партнером для своїх клієнтів та співробітників
Вперше редакція "aktuell" брала інтерв'ю у Мартіна і Макса Віссманнів разом. Це помітна ознака зміни поколінь, що триває в компанії. І, на наш погляд, чудове завершення ювілейного року.
– Професоре Віссманн, ювілейний 2017 рік запам'ятався цілою низкою яскравих подій. Що було найбільш пам'ятним для вас особисто?
Проф. д-р Мартін Віссманн: Візит канцлера Анґели Меркель з нагоди відкриття нашого дослідницького центру обов'язково ввійде в історію компанії. Я був глибоко вражений промовою, в якій вона відзначила шлях, пройдений нами протягом останніх 100 років. Для мене дуже емоційним був "момент століття", коли нашу ювілейну пісню разом заспівали 15 тисяч осіб – співробітники разом із сім'ями. І мені було приємно, що наші іноземні представництва також відзначали ювілейний рік з великим ентузіазмом – наприклад, у Китаї, де я бачив це наживо.
Макс Віссманн: Особливою для мене стала виставка ISH. Ми проводили напружені дискусії з нашими клієнтами, і прийшли до спільного рішення, що разом можемо використати можливості, які нам дають цифрові технології. Я вірю, що ми дійсно зробили цю ключову зміну разом з нашими партнерами. 2017 рік приніс яскраві події також за кордоном: виставка Expo в Казахстані та відкриття заводу в російському Липецьку. Однак найголовнішим для мене є відчуття прориву, який ми переживаємо.
– Цей прорив відбувається на фоні двох серйозних викликів: нова енергетична політика та перехід до цифрових технологій. Як Ви справляєтеся з цим?
Проф. д-р Мартін Віссманн: З великою рішучістю та ентузіазмом. Тому що передусім ми бачимо нові шанси в цих актуальних темах. Ми є одним з лідерів галузі у сфері нової енергетичної політики, і вже сьогодні пропонуємо на ринку рішення, що дозволять кожному оператору заводу зробити свій внесок. Одним з них є високоінноваційна технологія паливних елементів, стала основною темою цього випуску журналу "aktuell". Ще більшим викликом є цифрові технології, які водночас є обов'язковою передумовою для нової енергетичної політики.
Макс Віссманн: Так, звісно. Незалежно від того, чи ми говоримо про технології опалення, охолодження, енергозабезпечення чи транспорту – вони завжди підвищували якість життя людей. З "інтернетом речей" буде так само. Ось чому кожен новий продукт Viessmann буде цифровим або включатиме цифрові компоненти, як ми це бачимо вже сьогодні. Підключення до даних дозволяє визначити потребу в оновленні системи опалення або заміні її на нову.
Якщо говорити про шанси, які дають цифрові технології, то наші партнери на ринку отримують величезні можливості для розширення власного бізнесу. Якщо вони цього не роблять, то ризикують зазнати краху. Бо на наші ринки проникають нові, гнучкі гравці, які з низькими цінами та високими темпами намагаються заповнити наявні ніші. Ми маємо знайти відповіді, і я думаю, що з такими інструментами, як калькулятор опалення та Vitoguide, ми на правильному шляху.
"Неможливо в приказному порядку впровадити нову корпоративну культуру"
(проф. Мартін Віссманн)
– Ви сказали про зовнішні можливості. А наскільки швидко відбувається цифрова трансформація в компанії?
Макс Віссманн: Перш за все, цифрові технології є для нас не самоціллю, а передумовою для забезпечення сталого зростання в майбутньому разом з нашими партнерами. Ми не тільки використовуємо цифрові рішення, щоб краще працювати над тим, що ми робимо. Насамперед, ми використовуємо їх, щоб бути іншими, ніж ми були раніше.
У цілому ми переходимо до цифрових технологій на трьох рівнях. З одного боку, створюємо нову підприємницьку культуру, орієнтовану на майбутнє, та "оцифровуємо" всі актуальні внутрішні процеси в нашому основному бізнесі. З іншого боку, розробляємо нові цифрові продукти та моделі підприємницької діяльності, які розширюють існуючий основний бізнес. І, нарешті, ми інвестуємо в нові сфери бізнесу, особливо в так званий високотехнологічний сектор (Deep Tech), який включає зокрема штучний інтелект. Нам зрозуміло, що цифрове перетворення може досягти успіху лише у тому випадку, якщо ми навчимо працівників приймати виклики, що стоять перед компанією. Немає сенсу просто сказати співробітникам, що тепер усе буде по-іншому. Набагато важливіше показати, що вони є частиною процесу.
– Це звучить як всеохоплююча культурна зміна. Як далеко ви зайшли з цим у компанії Viessmann?
Проф. д-р Мартін Віссманн: Насправді, ми дуже сильно працюємо над зміною корпоративної культури. Зокрема, креативність і власна відповідальність не тільки дозволяються, а й заохочуються, стимулюючи впровадження інновацій. Від ієрархічної культури управління ми маємо перейти до більш прозорої організації, яка сприятиме появі ідейних лідерів на всіх щаблях. Співробітники мають самостійно приймати рішення, а не чекати наказу від керівництва. Від домінування штаб-квартири до більшої свободи на регіональних ринках. Від чисто інженерної фірми до підприємства, орієнтованого на клієнта. І не в останню чергу, від сумнівів – до захоплення новим, особливо тим, що належить до цифрового світу.
Мій син підкреслив, наскільки важливим є залучення співробітників до цих фундаментальних змін. Зміна існуючої корпоративної культури не може бути впроваджена наказом згори. Її не можна досягти через глянцеві брошури, а лише через внутрішнє осмислення нових цінностей. Ми вже набагато просунулися вперед: дух оптимізму, виражений у нашому слогані на ювілейний рік, відчувається у всій компанії. Ось чому я дуже впевнений у майбутньому – не тільки з огляду на курс, який ми взяли.
– Чи ця впевненість стосується нашої галузі в цілому? Які теми стають важливими і яким чином наші партнери можуть адаптуватися до них?
Макс Віссманн: Наша галузь завжди адаптувалася до потреб людей – і наша компанія є найкращим прикладом. Ми постійно проходили крізь малі й великі зміни, а часом і структурні перетворення. Найчастіше це означало покращення якоїсь ланки при створенні доданої вартості, наприклад, оптимізацію виробництва через впровадження концепції lean production (ощадливого виробництва).
Але з цифровими технологіями це проходить по-іншому, бо вони впливають на все. Ринки, можливості та ризики змінюються дуже швидко, і ми з нашими партнерами по ринку не маємо права "випасти" з цієї швидкості. Наприклад: раніше наш партнер, спеціалізована організація, поставляв продукт замовнику, і до решти життєвого циклу цього продукту він не мав стосунку. Сьогодні – завдяки підключенню системи опалення до мережі – вони можуть запропонувати додаткові послуги. Завдяки цьому, в ідеалі вони зможуть виявити несправність у системі опалення ще до того, як пристрій вийде з ладу, і не доведеться боротися з проблемою в холодних умовах. Особливо в найближчі різдвяні дні це чудова ідея, чи не так?
„Шлях, яким ми ідемо з Viessmann, можна назвати "впровадження цифрових технологій по-німецьки". Партнерство, стійкість і прагнення до спільного успіху.“
(Макс Віссманн)
– Багато чого змінюється, також у політиці. Чого ви чекаєте від майбутнього уряду Німеччини?
Проф. д-р Мартін Віссманн: Якщо нова енергетична політика буде успішною, то обов'язково слід вирішити проблему модернізації існуючих будівель. У свою чергу, це вимагає дотримання передумов. Тільки в умовах чесної конкуренції за найкращі технічні рішення можна використати великий інноваційний потенціал. Важливо, щоб політики однозначно орієнтувались на впровадження цифрових технологій. Це включає не тільки повсюдне впровадження широкосмугового доступу до Інтернету. Важливо також, щоб вивчення цифрових технологій мало більш вагоме місце в освіті. Це має починатися в початковій школі, або – у формі гри – в дитячому садку, і залишатися в програмі аж до вищої освіти та початку професійної кар'єри.
– Нарешті, особисте запитання вам обом: Які ваші побажання на початок другого століття компанії Viessmann?
Проф. д-р Мартін Віссманн: Наша спільна мета – щоб компанія Viessmann залишалася незалежним і самостійним сімейним підприємством у довгостроковій перспективі. Зокрема, ми хочемо бути надійним партнером для наших клієнтів і співробітників. Використовуючи наявні можливості разом з партнерами, ми будемо зміцнювати наші стосунки з ними, що склалися протягом останніх десятиліть. Успішна зміна поколінь у компанії життєво важлива для цього, і я радий, що у нас це зараз проходить у найкращий спосіб.
Макс Віссманн: Це наповнює мене великою радістю, що батько довіряє мені, і я можу разом з ним проводити зміни в компанії. Ми обидва усвідомлюємо, що маємо мислити стратегічно, впроваджуючи ці зміни. Я задоволений тим, що наші співробітники також підходять до них з ентузіазмом і беруть дедалі активнішу участь.
Але ви запитали мене про побажання. Я хотів би, щоб через багато років ми повернулись до теперішніх подій та сказали: ми показали, як правильно впроваджувати цифрові технології по-німецьки – в дусі партнерства, дивлячись у перспективу, і орієнтуючись на спільний успіх.
29.12.2017