У листопаді Мартін Віссманн отримав нагороду Сімейний підприємець 2016 року. Його син Максиміліан керує переходом підприємства з 99-річною історією на "цифрові рейки". В інтерв’ю журналу для підприємців impulse вони розказали, як проходить реорганізація їхнього підприємства.
"Хто не сприймає цифрові технології серйозно, ставить своє існування під загрозу"
Viessmann відомий передусім своїми опалювальними котлами та спонсорською підтримкою зимових видів спорту. Але крім цього, підприємство є одним з технологічних лідерів у виробництві холодильних та енергетичних систем. Майже 12 тисяч співробітників виробляють щорічний оборот у 2,2 мільярда євро, більше половини з чого – поза межами Німеччини. Центральний завод у місті Аллендорф, що у землі Гессен, належить до найефективніших у країні. Це стало однією з причин, чому Мартін Віссманн у вівторок отримав нагороду "Сімейний підприємець 2016 року" від INTES Family Business Academy та журналу impulse. Зараз Viessmann прискорює процес переходу на цифрові технології. В Мюнхені фонд ризикового капіталу, що належить сімейному підприємству, інвестує в стартап-компанії. А акціонерне товариство Digital Energy Solutions, яке Viessmann заснував разом з BMW, здійснює підтримку малих і середніх підприємств, аналізуючи їхнє енергоспоживання та допомагаючи знайти економію. В інтерв’ю журналу impulse професор Мартін Віссманн та його син Максиміліан говорять про конкуренцію за платформи, програмне забезпечення й дані, а також про їхню спільну подорож у Кремнієву долину.
impulse: Пане Віссманн, коли вам стало ясно, що цифрові технології захопили у свою владу й вашу галузь?
Мартін Віссманн: Стало остаточно ясно, коли Google викупив стартап-фірму Nest два роки тому. Це вже безпосередньо стосувалось нашої профільної діяльності. Коли провідний інтернет-концерн цікавиться маленьким розробником термостатів, то розумієш, до чого це йде.
І до чого воно йде?
Мартін Віссманн: Це приблизно так, як в автомобільній промисловості: якщо ми не хочемо закінчити як запасний майданчик якогось американського технологічного гіганта, мусимо брати участь у боротьбі за онлайн-платформи, програмне забезпечення й дані. Інтернет речей також змінює нашу галузь докорінним чином.
Що це конкретно означає?
Мартін Віссманн: Один приклад. Будинки і квартири перетворюються на Smart Homes, тобто багато пристроїв підключаються до мережі. Для нас це означає, що слід оснастити наші опалювальні прилади засобами зв’язку. Щоб ви могли, наприклад, керувати своєю системою опалення зі смартфона, перебуваючи поза домом. Але це лише мала частина. Ми зараз переводимо все підприємство на цифрові рейки. Я дуже радий, що мій син при цьому взявся за таку важливу функцію.
Яка роль директора з цифрових технологій? (англ. Chief Digital Officer)
Максиміліан Віссманн: В найкращому випадку його функція з часом стає зайвою, бо всі підрозділи підприємства починають думати й працювати в цифровому режимі. Наразі моя команда слугує проміжною ланкою між різними підрозділами: ми дивимось, як їхню роботу можна покращити, додаючи цифрові технології. Традиційно ми все ще сильно зосереджені на продукції: ми продаємо пристрої. В майбутньому ми зможемо також пропонувати цифрові послуги. Нашою метою є створення додаткової вартості для клієнтів. Інформаційні технології в роботі з клієнтами дають нам можливість нарощувати свою "пропускну спроможність". Це інвестиція в майбутнє. Як сімейне підприємство, орієнтоване на далеку перспективу, ми можемо піти іншим шляхом, ніж компанія, що залежить від котирувань на біржі.
Це не призводить до конфлікту між різними культурами підприємництва? Компанія Viessmann відома своїм прагненням до досконалості. У цифровому світі важливіший темп.
Максиміліан Віссманн: Конфлікту я зовсім не бачу. Наше підприємство дуже сильно сфокусоване на своїй сьогоднішній основній діяльності, це правда. Але мова йде про те, щоб розширити її за рахунок цифрових можливостей. Для цього ми мусимо у відповідний спосіб реорганізувати свою стратегію і підготувати співробітників. Ми придивляємося до того, які продукти маємо, які канали продажу й таке інше, і де передусім відкриваються можливості для цифрових технологій.
Мартін Віссманн: Ми перфекціоністи, але я гадаю, у процесі переходу на нові технології ми маємо дещо переглянути свій підхід. Іноді краще швидко спробувати ідею й відкинути її, ніж роками працювати над нею, а потім зрозуміти, що ринку це не потрібно.
Зараз фірма Thermondo перевертає традиційні уявлення про опалювальну галузь. Цей берлінський стартап пропонує дистанційні онлайн-консультації для власників будинків, і вони своїми силами швидше встановлюють опалювальну техніку, ніж деякі традиційні сервісні фірми назвали б ціну на свої послуги. Ви зі своїм порталом Heizungsprofi.de хочете скласти їм конкуренцію?
Мартін Віссманн: Thermondo є нашим клієнтом. З нашим сайтом heizung.de ми прагнемо іншої мети. Ми надаємо широкий доступ до інформації по темах, пов’язаних з опаленням, і пересилаємо зацікавлених до місцевих сервісних організацій. Так ми прагнемо підсилити своїх традиційних партнерів по галузі, деяким з яких ще треба надолужити відставання у сфері інформаційних технологій. Також ми їм допомагаємо через курси в нашій Академії, де вони можуть навчитися, як покращити свою видимість у Google та як має виглядати вебсайт фірми.
Ви удвох здійснили подорож у Кремнієву долину. Чому ви там навчилися?
Мартін Віссманн: Що мене вразило, то це цілковито інше робоче середовище. Якщо ви пройдетесь по нашому заводу, побачите, як тут усе суворо організовано. Там я дізнався: інновації потребують простору в прямому сенсі слова, креативна робота вимагає відповідного оточення. Тут ми теж маємо створити передумови, щоб наші команди могли співпрацювати в неформальній атмосфері. І співробітники мають бути більш вільними в плані часу й місця роботи – ключове слово тут "культура довіри".
Ви відвідали офіс платформи Airbnb, яка пропонує житло по всьому світу, і ринкову вартість якої оцінюють у мільярдах доларів.
Мартін Віссманн: З розвитком цифрових технологій треба рахуватися з тим, що молоде підприємство, про яке ще сьогодні ніхто не чув, завтра нав'яже всім іншим свою бізнес-модель. Airbnb, яка не має жодного власного ліжка, здійснила переворот у готельній індустрії. Досі ми робили сильну ставку на свої продукти, які завжди перебували у фокусі нашої діяльності. Але тільки цього в майбутньому буде недостатньо. Тому ми працюємо над бізнес-моделями, які охоплюватимуть увесь життєвий цикл наших продуктів.
Що має для вас більшу вагу: загрози чи можливості, які відкривають цифрові технології?
Мартін Віссманн: Ми завжди так підходили до викликів часу, що бачили їхній ризик, але передусім – нові шанси. Так і в цій ситуації. Той, хто не сприймає цифрові технології серйозно, ставить саме своє існування під загрозу.
Джерело: impulse.de
11.11.2016