Сім принципів ефективного керування від Сімейного підприємця року

Візіонер, який раніше за інших переорієнтував своє підприємство за принципами сталого розвитку й зробив великі інвестиції в перехід на "цифру": Мартін Віссманн, найкращий керівник сімейного підприємства 2016 року за версією журналу impulse.

Перехід на цифрові технології вимагає багато зусиль від Мартіна Віссманна та його співробітників. Ці принципи керування допомагають йому подолати труднощі переходу.

Іноді революції йдуть згори вниз. Мартін Віссманн вже багато разів перебудовував своє сімейне підприємство, постійно вдосконалюючи свій стиль керування. Іноді цього вимагав ринок, а іноді він бачив нові можливості раніше за інших. Декого змучують постійні зміни – а для нього вони, здається, лише відкривають нові перспективи.

У місті Аллендорф, що в землі Гессен, Віссманн підняв підприємство – виробника опалювальної техніки, що носить його ім’я, до рівня гравця світового рівня. Він захопив нові ринки та відважився на грандіозні інвестиції в майбутнє. Сьогодні компанія Viessmann є світовим лідером не лише в опаленні, але й у сфері холодильних та енергетичних технологій. Майже 12 тисяч співробітників генерують оборот у 2,2 мільярда євро щороку.

Ще одна масштабна зміна: Віссманн інвестував у підприємство, що дісталось йому в спадок від діда й батька, декілька сотень мільйонів, щоб підвищити його екологічність. Але в нього та його співробітників немає часу, щоб відпочити й насолодитись досягненим. На нього вже чекає наступний виклик (інші сказали б: загроза) – перехід на цифрові технології.

Ці принципи керування можна запозичити у Керівника сімейного підприємства 2016 року.

1. Відкритість

"Щоб побачити щось ясно, іноді достатньо змінити напрямок погляду", – написав Антуан де Сент-Екзюпері. Цікавість – це те, що часто веде Мартіна Віссманна в подорожі до інших країн. На японських фабриках підприємець підгледів принцип "ощадливого виробництва" (Lean Production) – і одразу застосував його у себе. В Китаї компанія Viessmann захопила новий ринок, такий великий, що її залежність від ринку Німеччини відійшла в історію. А в Кремнієвій долині 63-річний Віссманн відвідав офіси стартапів та гігантів сфери IT, зробивши для себе висновок: слід переводити традиційне підприємство на цифрові "рейки", і негайно. "Ми завжди так ставились до нових явищ, що бачили їхній ризик, але передусім нові можливості. Так і з переходом на цифрові технології", каже Віссманн.

2. Здатність змінюватися

У січні 2014 року, не пізніше, Мартін Віссманн побачив, яка загроза насувається на його галузь. Тоді Google за 3,2 мільярда доларів викупив стартап Nest. Фірма Nest розробляє термостати з керуванням на датчиках, з системою самонавчання, які автоматично керують опалювальними пристроями відповідно до потреб власників будинку. "Це вже безпосередньо торкалося нашої основної сфери діяльності", – каже Віссманн. "Питання стояло так: Ми закінчимо як субпідрядник Google чи когось подібного? Чи ми можемо самі грати в цю гру?" Відповідь: Viessmann хоче втрутитися в конкуренцію в області даних, алгоритмів і цифрових платформ. Разом з берлінською інвестиційною фірмою WATTx, Viessmann робить інвестиції у стартапи. У співпраці з BMW засноване спільне підприємство Digital Energy Solutions. Воно допомагає малим і середнім фірмам проаналізувати своє споживання енергії й зекономити на ньому. А на інтернет-порталі Heizungsprofi.de (назва перекладається з німецької як "професіонал у галузі опалення") знаходить клієнтів для місцевих спеціалізованих фірм.

Але в тому, що Viessmann змінюється, немає нічого нового. Навпаки: історія компанії є дзеркалом не лише технологічних розробок, а й історії світу. Вугілля, нафта, газ, і нарешті відновлювані джерела енергії. Починаючи з сорокових років, коли батько Віссманна споруджував цехи заводу з уламків, що доставлялися на возах – підприємство весь час перебувало в стані постійного оновлення. Цього вимагав ринок.

3. Увага до дрібниць

Коли в компанії щось робиться, це робиться правильно. Шеф залюбки показує іншим гарний приклад. Перед своїм першим візитом до Китаю він інтенсивно до цього готувався, читаючи книжки про тамтешні звичаї. Дізнався, що червоний колір (корпоративний колір Viessmann) особливо шанують у Піднебесній, а найважливіша особа в кімнаті завжди сидить навпроти дверей. Тоді ж бізнесмен, який звик починати розмову з головного, навчився, що в Азії прийнято не одразу переходити до основної теми, і це є свого роду мистецтвом. "Спочатку це було для мене незвичним, і треба було перелаштуватися", – каже Віссманн, – "але з часом я став цінувати такий підхід".

4. Робота в команді

Після того, як на початку 1990-их Мартін Віссманн прийняв одноосібне керівництво компанією від свого батька Ганса, патріарха старої школи, він став крок за кроком міняти цілу культуру підприємства. Несподівано співробітники зрозуміли, що на робочих нарадах вони можуть обговорювати принципи, стратегію й цілі своєї щоденної роботи. З роками Віссманн змінив і власний стиль керування: менше вказівок згори вниз, більше орієнтації на команду. Менше контролю, більше довіри. Шефові найбільше подобається лише визначати цілі. Як їх досягнути, співробітники вирішують самостійно.

5. Прагнення до ідеалу

Viessmann – це марка преміум-класу, тож висока якість продукції є джерелом існування компанії. Цей підхід поставлено на чільне місце на головній фабриці в Аллендорфі: на це спрямовані всі процеси. Частка браку? Така мала, що її важко вимірити. Жодний пристрій не повинен виходити з фабрики з недоліком. Перфекціонізм став, можна сказати, частиною ДНК підприємства. Це засвоїли співробітники. Їхні пропозиції з покращення виробничого процесу надходять безперервним потоком. За рік кількість пропозицій сягає сотні тисяч – мало яке німецьке підприємство може похвалитися такою цифрою.

6. Культура помилок

У прагненні до ідеалу є один виняток: всі, хто беруть участь у переході до цифрових технологій, мають підтримувати високий темп. При цьому можливі й помилки. "Від абсолютного перфекціонізму ми маємо в майбутньому трохи відійти", – каже той самий, завжди уважний до дрібниць, пан Віссманн. Бо при роботі з новими технологіями діє таке правило: чим швидше перевіряється нова ідея, тим краще. "З цифровими технологіями важливим є також темп", – каже Віссманн. "Як на мене, краще швидко позбутися ідеї, бо вона не підходить для ринку, і спробувати щось нове, ніж роками вовтузитися з чимось тільки для того, щоб в один момент зрозуміти, що воно не працює".

7. Оптимальне робоче середовище

Пробігаючи поглядом крізь скляний центральний будинок компанії, споруджений у стилі баухаус, ви зупинитесь на великому офісному приміщенні, яке виглядає інакше, ніж усе інше. Скляні двері списані нотатками, а всередині навколо єдиного великого стола з ноутбуками тісняться молоді співробітники. "Якщо ви поглянете на наше підприємство, то у нас усе організоване досить суворо", – каже Віссманн, – "але інновації потребують простору в найпрямішому сенсі цього слова. Такого оточення, яке стимулює креативність". Таке оточення вони прагнуть створити не лише в Аллендорфі, а й на інших майданчиках – зокрема в Берліні, де простіше знайти експертів з нових технологій.

Джерело: impulse.de

Читайте також наш попередній матеріал по темі: інтерв'ю Мартіна Віссманна та Максиміліана Віссманна журналу impulse.de 

 

09.12.2016