Будинок майбутнього, що існує вже сьогодні, і в якому знайшлось місце й опалювальній техніці Viessmann. Про цей досвід розповідає німецький журнал Spiegel Online

Життя в розумному будинку

Smart Home («розумний будинок») – це такий модний, заяложений термін. Але зараз у німецькому Гамбурзі з’явився найбільш «технологічно прогресивний» багатоквартирний будинок Федеративної Республіки. Кожний його мешканець мусить обов’язково мати смартфон.

Автор Мартін У. Мюллер

Ларс Гінріхс (Lars Hinrichs) стоїть на кухні, відкриває на хвилину холодильник і каже: «Він завжди залишиться холодильником і ніколи не стане розумним».

Якраз холодильник. У мріях про «розумний будинок», житло людей з майбутнього, він завжди відігравав важливу роль. Він мав уміти самостійно замовляти молоко, наприклад. І журналісти різних видань, від Bild до Frankfurter Allgemeine Zeitung, уявляли, що в проекті Гінріхса холодильники вміють, як мінімум, автоматично контролювати термін придатності своїх продуктів.

Жодна з цих технологій не пробилась на ринок. І в будинку Гінріхса холодильники прості, як і всі їхні попередники. Але в усьому іншому – багатоквартирний будинок на озері Ауссенальстер у Гамбурзі оснащений майже всім, що може запропонувати сучасна технологія.

Гінріхс (39 років), нащадок ганзейської династії пекарів, заснував у 2003 році бізнес-мережу OpenBC. У 2009 він продав мережу, перейменовану на той час у Xing, Губерту Бурді (Hubert Burda) за 48 мільйонів євро. Власне, прибутковий будинок віком 108 років мав бути лише консервативною частиною його інвестицій. Але, після декількох суперечок з управлінням із захисту пам’яток та з сусідами, виникла ідея реалізувати нову концепцію житлового будинку. Гінріхс назвав її Apartimentum.

Кожен охочий, готовий платити 40 євро за квадратний метр на місяць (усе включено), відчує всі принади житла майбутнього. Вже сама ціна обмежує цільову аудиторію. Гінріхс оцінює її в 27 000 потенційних мешканців для міста Гамбурга; він хоче поширити свою концепцію й на інші міста.

Термостати з функцією самонавчання керують нагрівом теплої підлоги

Термін Smart Home такий же заяложений і розпливчастий, як, наприклад, Big Data чи Industry 4.0. Мається на увазі не кава-машина, керована через програму на смартфоні. Більшою мірою йдеться про те, що інтер’єр та інфраструктура будинку комунікують між собою через інтернет-протокол. Ручки на вікні доповідають, що його відчинили – і активна вентиляція відключається. Термостати з функцією самонавчання від Nest, дочірньої фірми компанії Google, керують нагрівом теплої підлоги.

Гінріхс зробив зі свого Apartimentum щось на кшталт виставкового залу для домашньої техніки, з’єднаної через Інтернет. За це виробники надали йому хороші знижки на свої продукти. Але з початку не все, що запроектував Гінріхс, було доступним на ринку. «Те, чого не було, ми створили самі», – прагматично каже він. Це, наприклад, сенсорний екран у передпокої, що виконує роль домофона, оснащений 4К-відеокамерою, на яку можна знімати фільми для Голівуду.

Поштову скриньку виготовила фірма Renz зі Швабії (регіон на південному заході Німеччини. – прим. перекладача), відома виробництвом звичайних поштових скриньок для багатоповерхівок. В будинку Apartimentum  установлений їхній пристрій, який видає повідомлення на комп’ютер власника одразу, коли паперовий лист опиняється в його скрині – наразі він існує в єдиному екземплярі.

Найбільше Гінріхс пишається дверима у кожний з 20 апартаментів, які виглядають так, ніби за ними розташований склад зброї масового нищення. Ключа немає – 120-кілограмові «монстри найвищої безпеки» (як їх назвав журнал Business Punk) від фірми Schörghuber, нашпиговані електронікою від берлінської стартап-фірми, відчиняються за допомогою смартфона.

Система розпізнає через Bluetooth, коли перед дверима стоїть власник телефона, що має право на вхід. Можна задати тимчасові коди доступу, наприклад для гостей, робітників чи прибиральників. Датчик руху розпізнає, коли хтось створює клопоти перед дверима, і сповіщає власника квартири. Зображення зламувача передається по відеозв’язку в якості HD, тож можна поговорити з непроханим гостем.

Гінріхс відмовився від стандартного переговорного пристрою, він усюди віддає перевагу мобільним телефонам. Хоч би де перебував мешканець – у ванні чи на острові Балі – він відповість через свій смартфон, так само, як у випадку, коли б він сидів на своєму дивані.

Не кожна техніка приносить користувачу справжні переваги

Можливість заповнювати 120-літрову ванну в обраному апартаменті в будинку Гінріхса, також через мобільний телефон, надає арматура фірми Dornbracht із Зауерланду (гірський регіон у західній Німеччині, недалеко від міста Аллендорф, в якому розташоване центральне підприємство Viessmann – прим. перекладача). З 2010 року фірма рекламує свої «рішення для води з використанням Інтернету», і такий комфорт коштує до 35 тисяч євро. «Ми зрозуміли, що арматура cкладається не лише з hardware (технічних засобів). Є в ній місце й software (програмне забезпечення)», – розповідає Саша Б’ялоян (Sascha Bialoian), який відповідає в сімейному підприємстві за продукти, оснащені цифровими технологіями.

Наприклад, мережі готелів зможуть у реальному часі підраховувати, скільки води споживає гість. «Якщо досить багато, у наступний візит його поселять на одному з нижніх поверхів. Підкачка води на 20-ий чи 30-ий поверх – дорого й накладно», – каже Б’ялоян.

Численні підприємства прагнуть заробляти гроші на концепціях «розумного будинку» – одним з найбільших постачальників є Smart Home Team, що має шість філій по всій Німеччині.

Поки що постачальники цифрових продуктів для дому не можуть похвалитись високим рівнем продажів. Як і в інших галузях, і тут перші платоспроможні замовники торують шлях для масового покупця. В автомобільній індустрії подушки безпеки колись були атрибутом лімузинів найвищого класу – а тепер ними оснащується практично кожний легковик. Якщо казати про техніку для дому, системи відеоспостереження довгий час були недоступними – а сьогодні камери, які посилають сигнал тривоги на смартфон при фіксації руху, доступні за менш як сотню євро.

З іншої сторони, не все, що вигадує промисловість, насправді приносить перевагу споживачеві. Philips вивів на ринок США зубну щітку з підключенням до мережі, яка через додаток на телефоні показує, яка область має чиститись із більшою ретельністю. Але хто буде завжди брати смартфон у ванну, щоб почистити зуби?

Miele, виробник побутових приладів із міста Ґютерсло, випускає більш прагматичні продукти. Його кухонні витяжки оснащені датчиками, які розпізнають, коли повітря треба фільтрувати, і включаються у відповідний час. Деякі пральні машини й посудомийки можуть запускатися дистанційно на бажання користувача або в той момент, коли доступна електроенергія від геліосистеми. Найпізніше через десять років усі домашні прилади Miele будуть підключені до мережі, каже представник фірми. Поки що фанати цифрової техніки мусять задовольнятися програмою до смартфона для хлібопічки Miele.

Перехід на цифрові технології означає для Miele також і можливість довше заробляти на своїх клієнтах. Деякі пральні машини мають картриджі з миючим засобом – які, звісно, треба докупати на Miele. І зубна щітка від Philips нагадує, що скоро треба купувати нову головку, даючи адресу свого магазину. З виробником душів Dornbracht можна укладати договори на сервіс, а Viessmann, виробник систем опалення, напряму отримує сигнал тривоги, коли в котлі щось шумить.

В майбутньому опалювальні системи будуть братися напрокат

Ці нові бізнес-моделі важливі для виживання виробників. «Незабаром ніхто не буде купувати систему опалення», – вважає Гінріхс. «Моделі прокату мають більше сенсу. Таке ж я можу уявити для хатніх приладів. При цьому все буде перебувати на найновішому рівні технології. Виробник зможе висилати оновлення через Інтернет».

Будинок Apartimentum має власне оптоволоконне підключення до Інтернету зі швидкістю передачі даних, теоретично, 10 гігабіт на секунду. Це в 30 разів швидше, ніж технологія LTE (також відома як 4G – прим. перекладача). Інтернет є також у ліфті, завдяки 40 роутерам, розставленим у будинку.

Підприємець Арне Фельдмаєр (Arne Feldmeier), 34 роки, оцінює будинок Гінріхса як «вражаючий проект». Але він застерігає перед тим, щоб захоплюватися всім, що доступне зараз на ринку – наприклад, додатком для телефона, що вимикає світло. «Вимикач світла залишиться собою і в найрозумнішому будинку, – каже він. – Це навряд чи зробиш краще». Але його можна оснастити цифровими технологіями.

Wibutler, продукт Фельдмаєра, ставить за мету поєднати пропозиції різних виробників і стати таким собі App Store для розумних будинків. Досі кожний виробник створював власні додатки для телефонів для своєї техніки.

«Це може зайняти ще певний час, доки автоматизація будинків не стане по-справжньому масовим ринком. Але цей час прийде», – вірить Фельдмаєр. Німецькі підприємства, на його думку, загалом добре оснащені з технічного погляду, але їхній дизайн не викликає «сліз радості». «Продукти з США мають гарний вигляд, але в роботі вони слабші за складну німецьку домашню техніку. Для цього вони в основному занадто примітивні», – каже Фельдмаєр.

Видалення сміття залишається аналоговим

На більшості iPad’ів у будинку Apartimentum установлений Wibutler, наприклад для того, щоб піднімати й опускати жалюзі. Крім того, Гінріхс зробив ставку на Senic. Берлінський стартап виробив уже 5000 своїх розумних алюмінієвих кілець Nuimo. Таке кільце має розмір хокейної шайби, його можна повісити на стіну або носити з собою по квартирі. За допомогою відповідних жестів користувач Nuimo може керувати акустичною системою та освітленням. «Це ж нервує, коли ти кожний раз мусиш розблоковувати смартфон», – каже один з винахідників Nuimo Тобіас Айхенвальд (Tobias Eichenwald).

У США великі інтернет-концерни також входять на цей ринок. Amazon випустив «чорну коробку» під назвою Echo, він розробляє системи голосового керування вхідними дверима та акустичною системою. Аналогічно працює Home Kit від компанії Apple.

Але деякі речі в добу цифрових технологій залишаться такими, як були завжди. Для виносу сміття, так як і для холодильника, досі немає якихось «розумних» рішень, вважає Гінріхс.

Джерело: Spiegel Online

 

21.09.2016